woensdag 22 juli 2015

De favoriete reisbestemming van: reisleider Caroline

Nog meer inspiratie! Na de favoriet van reisleider Arjan, kun je deze keer lezen welk land het meeste indruk op Caroline heeft gemaakt. Een absolute favoriet kiezen; dat kon ze niet. Daarom koos ze voor het meest indrukwekkende land.

Caroline met haar sponsorkindje Dolphley

Mijn favoriete bestemming is: 
'Haïti.'

En dit is de reden: 
'Het land spreekt me aan omdat ik vind dat er een bijzondere veerkracht en positiviteit van de mensen in het land afstraalt. Bij de grens het land in, vanaf de Dominicaanse Republiek, viel me dat gelijk op. En dat terwijl het land inderdaad zo arm is zoals ik van te voren had bedacht en je nog steeds de gevolgen ziet van de zware aardbeving bijna vijf jaar geleden. Er zijn mensen die nog steeds primitief leven in niet meer dan een huisje gemaakt van een Unicef-zeil. Dat maakt al heel veel indruk, maar dan de lach op de gezichten en de passie waarmee ze 'hun oogst' van niet meer dan een bos wortels verkopen...dat kwam bij me binnen! Ik draaide meteen warm voor dit mooie land.' 

Voor de grote kerk in Port-au-Prince. De kerk is volledig verwoest door de aardbeving en zoals zoveel in de stad niet herbouwd i.v.m. geldgebrek
Leven op het platteland. 

Samen met een vrouw die op het land aan het werk was en even gedag wilde zeggen. 

Gestopt bij wat huisjes om even gedag te zeggen. 
Als Avantaganger moet je hier zeker naartoe: 
'Omdat het niet een doorsnee reisland is!!! Maar juist daarom zo prachtig :)! Natuurlijk ook om wat ik hierboven beschreef. En kijk maar naar de foto's, dan snap je me vast!'

Dit mag je niet missen als je hier bent: 
'Wij hebben als groep een schooltje van Woord & Daad bezocht. Ik sponsor zelf een kindje via dit programma en we zijn bij zijn familie thuis geweest; heel bijzonder! Opa, oma, tantes en ooms, neefjes en nichtjes, de moeder en zijn broertje hadden zich allemaal verzameld om ons te ontmoeten.'


Voor Dolphley's huis met zijn hele familie. Het huisje is één kamer groot, de keuken is buiten en de waterput is een half uur lopen.
Onderweg naar la Parc La Visite.

Extra tip!
'Heel mooi is de route naar Parc La Visite, echt een pracht belevenis. Je ziet mensen op het land aan het werk en een soort markt aan de weg. Alles wordt met motoren van de berg af en de berg op gereden. Daarna wordt alles op ezels geladen en op de rug genomen, zodat het verder vervoerd kan worden via de kleine paadjes, naar huizen die verder van de weg gelegen zijn.'

Mooi moment:
'Een anekdote die aangeeft hoe bijzonder de ontmoeting met ons was. ook voor de kinderen, was op het schooltje. Er werd flink in onze armen geknepen. Op de plek van het geknijp wordt het eerst wit en dan rood... heeeeel bijzonder :)! '

Een kaal hoofd is bijzonder... zeker als het ook nog eens een blank hoofd is. 

Mooi openbaar vervoer :-) 

Met z'n allen op de foto bij het schooltje. 

ps. Met dank aan beide Mariekes voor de foto's!

Geen opmerkingen: